Direktlänk till inlägg 27 november 2008

Saffran på tapeten

Av Emma - 27 november 2008 13:42

Vad passar inte bättre till julen än saffran?Nej, tänkte väl det!Julens GULD!


Tänkte också lyxa till det med en Saffranspanacotta.

1 gelatinblad

1 vaniljstång

5 dl grädde

0,5 g saffran

1 dl muscovadosocker


Gör så här:

Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten 10 minuter. Snitta vinljstången och skapa ur kärnorna. Koka sedan upp vaniljstången med grädde samt urskrapade kärnorna.

Tillsätt saffranet och sockret i den varma grädden, krama ur gelatinet och tillsätt det. Rör tills det har löst sig.

Häll sedan allt i fina desertglas (ex coctailglas) och ställ in i frysen tills ytan stelnat. Förvara sedan i kylskåp till serveringen.

Dekoratin-skumttomtar/marsipantomtar.



Jag som är lite knasig och vill ha allt så nyttigt skall göra med superlättgrädde som nu finns,eller också funkar lätt kesella...Dock tveksam om det funkar att koka upp så.

Nåväl. Skippar sockret och vips så är det en nyttig desert.

Har faktiskt förra julen ätit massvis med saffranskesella!


 
 
Josse

Josse

27 november 2008 18:19

Blir den inte väldigt osöt om du inte sätter nå socker? pannacotta ska ju vara lite sliskigt ;)

http://annajosefin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 15 mars 2011 06:54

Oj, hittade hit till min gamla blogg igen. Kanske provkör den då. Hihi-min motivation till bloggning har väl vart och ör sisådär. Men, nån gång kanske jag kan ge er någon rad. Motivation ja. Jag känner mig för tillfället otroligt omotiverad-till my...

Av Emma - 13 januari 2010 07:34

efter morgonens rutiner(frukost,bloggande,nyhetsmorgon...) drar jag nu till gymmet.Axlar och biceps är det dags för. Jippie yey. ...

Av Emma - 12 januari 2010 21:00

att använda denna igen.Mycket roligare layout känns det som..funderar ett tag till. Kolla in mig på www.metrobloggen.se/strongenought   ...

Av Emma - 3 mars 2009 13:38

  KAtastrååååf! Jag har ju inte skrivit rätt adress! Nu prova! Kom och hälsa på!   www.metrobloggen.se/strongenought   Ändra i länklistor! ...

Av Emma - 3 mars 2009 08:36

Ja, jag är på G härifrån. Finns roligare på andra ställen...skall bara ordna till den nya lite:)   NI måste följa med mig!     ...

Ovido - Quiz & Flashcards