Alla inlägg den 27 november 2008

Av Emma - 27 november 2008 13:42

Vad passar inte bättre till julen än saffran?Nej, tänkte väl det!Julens GULD!


Tänkte också lyxa till det med en Saffranspanacotta.

1 gelatinblad

1 vaniljstång

5 dl grädde

0,5 g saffran

1 dl muscovadosocker


Gör så här:

Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten 10 minuter. Snitta vinljstången och skapa ur kärnorna. Koka sedan upp vaniljstången med grädde samt urskrapade kärnorna.

Tillsätt saffranet och sockret i den varma grädden, krama ur gelatinet och tillsätt det. Rör tills det har löst sig.

Häll sedan allt i fina desertglas (ex coctailglas) och ställ in i frysen tills ytan stelnat. Förvara sedan i kylskåp till serveringen.

Dekoratin-skumttomtar/marsipantomtar.



Jag som är lite knasig och vill ha allt så nyttigt skall göra med superlättgrädde som nu finns,eller också funkar lätt kesella...Dock tveksam om det funkar att koka upp så.

Nåväl. Skippar sockret och vips så är det en nyttig desert.

Har faktiskt förra julen ätit massvis med saffranskesella!


Av Emma - 27 november 2008 09:08

Jag var på skolan igår. Duktigt.

Just nu håller vi på att skriva en rapport om fetma.Intressant

Det får mig att tänka lite såhär..

Fler och fler blir feta fast det här med hälsa blir mer och mer prat om. Varför?

Allt i samhället är anpassat för att vi skall kunna leva så bekvämt som möjligt för att slippa röra oss mer än nödvändigt. I affären allt onyttigt är billigt allt blir bara big zize.

Ah, allt sånt.

Men det jag tänker också, det viktigaste av allt är ju inte utsidan av kroppen!Det är så många tänker.. som inte är överviktiga. Jag kan äta pizza varje dag.. jag är inte fet.Ja, visst.MEN hur mår kroppen invändigt kärl,blodfetter ja allt?

Utseendet är ju inte grejjen med fetman,det är hur kroppen mår på insidan och så här är det.

Det är inte bra någonstans, du kommer förr eller senare få problem.

Vem vill det? Kan inte förstå att så många inte vill leva hälsosamt.



Ovido - Quiz & Flashcards